Gebiedseconoom Joost Zwanenburg: ‘Voorbereidingen voor de bouw in volle gang’

17 augustus '23

Voordat de bouw van de woningen in Museumkwartier van start gaat, gaat er eerst nog een heel proces aan vooraf. Wat komt er allemaal kijken bij een nieuwe woonwijk en hoeveel tijd kosten de voorbereidingen? Joost Zwanenburg, gebiedseconoom bij BPD Gebiedsontwikkeling, legt ons uit wat er nodig is voordat de woningen gebouwd kunnen worden.

Een aantal stappen tot de bouw

Joost werkt sinds vier jaar bij BPD en dat is ook precies het moment dat hij van start ging met de voorbereidingen voor Museumkwartier. “Als gebiedseconoom ben ik onder andere verantwoordelijk voor het bouwrijp maken van het terrein. Dat houdt in dat we de locatie gereedmaken voordat de aannemer start met de bouw van de woningen. Daar gaan namelijk een aantal stappen aan vooraf. Allereerst werken we een civieltechnisch advies uit voor een aantal aspecten zoals de riolering, de bodem, archeologie en waterhuishouding. Vervolgens vragen we vergunningen aan voor bijvoorbeeld sloop- en aanlegwerkzaamheden. Is dat gereed? Dan start de sloop, wordt de sanering uitgevoerd, vinden archeologische onderzoeken plaats, worden de riolering en bouwwegen aangelegd en het terrein afgevlakt.

Tot slot leggen nutsbedrijven de kabels en leidingen aan”, legt Joost uit. “Deze processen kosten vaak tijd, wat je niet meteen vanaf de buitenkant ziet. Mijn taak is om alle ingenieurs, adviseurs, aannemers en andere instanties zoals de gemeente en provincie op tijd aan te haken zodat het proces vlekkeloos verloopt. Als de bouw dan eenmaal is gestart, dan ben ik vooral aan het monitoren.”

Voorbereidingen in volle gang

De afgelopen maanden zijn er al heel wat voorbereidingen gedaan in het Museumkwartier. Omdat het een oud gebied is, werd er een archeologisch onderzoek uitgevoerd. Dit om er zeker van te zijn dat er geen waarde meer in de grond zit die onderdeel is van de historie van het terrein. Uit het onderzoek kwam niets naar voren. Maar waar bevinden we ons op dit moment in het proces? “De sloop is voor 80 à 90 procent gereed. In de komende weken worden de laatste gebouwen op het terrein gesloopt. Daarna wordt het grondwerk uitgevoerd en starten we met het aanleggen van de riolering en de bouwwegen”, vertelt Joost.

“Als alles volgens planning verloopt, verwacht ik dat eind dit jaar het terrein bouwrijp gereed is. Het bestemmingsplan is onherroepelijk, dus dat is al afgevinkt. Nu de verkoop van de woningen nog, die start binnenkort. Een tijdje geleden was er een inloopavond, waar veel omwonenden en geïnteresseerden op af kwamen. Sommige mensen hadden zelfs al een woning in het plan uitgekozen waar ze graag willen wonen, dus je merkt wel dat er genoeg interesse is. Het is ook een goede locatie, waarbij je zo naar het centrum of de haven loopt. Maar ook super snel met de metro in Rotterdam of op het strand in Hoek van Holland bent.”

Een lange reis

Joost werkt de komende jaren nog met veel enthousiasme en plezier aan Museumkwartier. “Ik kijk ernaar uit om over anderhalf jaar het gebied te zien zoals nu te zien is op beelden op de website. Het wordt een op zichzelf staand gebied wat er qua architectuur en openbare inrichting uit springt in de omgeving. De oplevering is altijd een bijzonder moment in het project. Dan kan ik de werkzaamheden langzaam afronden na een reis van vier, misschien wel vijf jaar. Het gaat in onze projecten niet alleen om de woningen, de algehele inrichting van het gebied is waar we het uiteindelijk voor doen.”

Interview landschapsarchitect Jeroen Marseille