Marieke vertelt: ‘Een Stadswoning XL heeft zóveel voordelen!’

30 november '23

De Stadswoning XL in het hippe Museumkwartier in Vlaardingen hebben 3 woonlagen, een grote woonkeuken en een ruim terras. Hier geniet jij alle dagen van het zonnetje en de ruimte in je woning. Je kunt je er misschien wel een voorstelling bij maken, maar om je een beter idee te geven van hoe wonen in een Stadswoning XL zal zijn spraken wij met Marieke. Zij woont nu bijna 1 jaar met haar gezin in een Stadswoning XL in Delft en is er heel enthousiast over.

Hoe is het om op de eerste verdieping te wonen?

“We hebben aan de voor- en achterkant grote ramen en doordoor heb je aan twee kanten heel veel lichtinval. Ook heb je effectief veel leefruimte, omdat je geen voordeur of halletje hebt in je woonkamer. Daardoor benut je de woonkamer optimaal. Je kunt een Stadswoning XL op verschillende manieren indelen. Wij hebben zelf een ruime keuken, een enorme zithoek én eethoek waar je met 8 man kan zitten op iets meer dan 50 m2. Bij een slimme indeling kan je alle ruimte goed benutten. Een ander voordeel is de privacy die je hebt als je op de eerste verdieping woont. Als ik in de keuken aan het koken ben dan zie ik wel mensen, maar ze kunnen niet letterlijk zien wat ik aan het doen ben. Sterker nog, we hebben geen gordijnen aan de voorkant.”

Je hebt een kantoor aan huis, hoe bevalt dat?

“Dat is echt heel fijn. Op de begane grond kun je met een extra muur of glazen wand een mooi kantoor of praktijkruimte aan huis maken. Dat is ideaal met het thuiswerken tegenwoordig. Mijn partner is zelfstandig ondernemer en hij werkt vooral veel vanuit huis dus een goed kantoor was een grote wens. We kozen voor een kantoor op de begane grond aan de voorzijde op straatniveau, want daar heb je ook veel daglicht. Het is een multifunctionele ruimte die losstaat van je woonverdieping, maar waar je wel veel profijt van hebt. Daarmee hoef je geen slaapkamer op te offeren voor een werkkamer. Het is ook fijn dat deze kamer bereikbaar is gelijk achter de voordeur. Ook is er een toilet op de begane grond en dat is fijn als er zakelijk bezoek is.”

Hoe is het om een terras als tuin te hebben?

“Heel makkelijk, want je hebt wel groen zonder dat je veel hoeft te onderhouden. Bij ons is het grote terras helemaal bestraat dus je kunt je tuinmeubelen wel lekker buiten zetten. Het enige wat je zelf neerzet zijn je eigen plantenpotten. Wat dat betreft is het heel onderhoudsarm en toch heb je een groenbeleving.”

Loop je niet heel veel trappen door de indeling?

“Met de woonkamer en keuken op de verdieping je loop je wel wat meer trappen, maar daar wen je snel aan. Je krijgt er zoveel fantastische woonruimte voor terug. En we hebben niet voor niets gekozen voor een ruimer huis. Doordat je woont, leeft en kookt op dezelfde verdieping hoef je niet de hele tijd trap op trap af te gaan hoor. Met boodschappen doen ga je wel één keer die trap op, maar dat houdt je wel weer fit. Dus dat is ook prima. We hebben op de begane grond een grote berging dus daar kunnen de zware spullen staan.”

Opgesomd: wat zie jij als de voordelen van wonen in een Stadswoning XL?

“De ruimte die je ervoor terugkrijgt, veel lichtinval aan beide kanten van de woning, flexibel in de indeling en je kunt verschillende woonopties kiezen. Daarnaast is het grote terras ook echt heel fijn. Je hoeft ook geen parkeerplek te zoeken, want je parkeert lekker onder je terras. Zo hoef je lekker niet te krabben in de winter! Het moet wel heel koud worden wil je last hebben van vorst op je autoramen.”

Ook wonen in een Stadswoning XL?

In Museumkwartier zijn er nog een aantal bouwnummers beschikbaar. Kijk op de pagina Woningen voor het actuele aanbod en vraag direct een vrijblijvende optie aan.