Ontwikkelaar Gijs Vermeulen: ‘Nieuw wonen met monumentale allure’

6 juni '23

Wonen middenin het historische centrum van Vlaardingen met alle comfort van een nieuwbouwwoning; dát kan in Museumkwartier. Een uniek plan in zijn vorm, en ook zeker in de manier waarop het project wordt gerealiseerd. In het ontwerp van de woningen is niet alleen rekening gehouden met het authentieke visserijverleden, maar ook met een duurzame toekomst. Ontwikkelaar Gijs Vermeulen: “De stadswoningen zijn energieneutraal, waardoor je hier ook in de toekomst goed zit.”

Wat goed is, blijft bewaard

De plek waar vroeger de haringtonnen naar binnen werden gerold vanaf de Westhavenkade wordt in ere hersteld en vormt straks de toegang tot het autoluwe binnen gebied van Museumkwartier. Het uitgangspunt in het project is: wat goed is, blijft bewaard en wat nieuw is, krijgt een moderne uitstraling.

Gijs vertelt: “Als je het over duurzaamheid hebt, is de puurste vorm hiervan het hergebruiken van panden. In plaats van panden te slopen, gaan we alle waardevolle panden herontwikkelen. Op het binnenterrein, waar voorheen bedrijfshallen zaten, gaan we nu nieuwbouwwoningen creëren variërend van appartementen, pakhuizen tot stads- en terraswoningen in uiteenlopende groottes; van 45 tot 140 m2. Die realiseren we met een duurzaam karakter, zowel op het gebied van openbare ruimtes als de woningen zelf. Niet alleen binnenshuis, ook buitenshuis wordt het in het Museumkwartier dus volop genieten.”

Lage energierekening

In de basis is elke nieuwbouwwoning duurzaam en daarin gaat Museumkwartier nog een stap verder. “De woningen zijn namelijk energieneutraal, wat inhoud dat je middels een warmtepomp, vloerverwarming en balansventilatie een comfortabele woning hebt. Dankzij zonnepanelen worden de gebruikskosten hiervan gedekt en heb je dus een lage energierekening. Bijkomend voordeel: de woningen zijn voorzien van een groenverklaring, waardoor kopers gebruik kunnen maken van de groenhypotheek.”

Groene binnentuin

Wat de openbare ruimtes betreft is er extra aandacht besteed aan vergroening. “Omdat Museumkwartier zich middenin de stad vestigt waar bestrating aanwezig is, hebben we bewust gekozen voor zogeheten bufferzones, die tussen de woningen en openbare ruimtes komen met behulp van beplanting’, aldus Gijs. ‘Ook verzorgen we het groen in de gedeelde binnentuinen. Het hele jaar door is hier volop groen aanwezig dankzij de diverse mix aan bomen, planten en bloemen, dus er staat elk seizoen iets in bloei! Van hittestress is dus geen sprake en in geval van heftige regenbuien zorgt het groen op een natuurlijke manier voor extra opvang van regenwater. Het water blijft niet op straat staan, maar het zakt rustig weg in de grond.”

Parkeren

In het autoluwe gebied is ruimte voor deelmobiliteit, dus je pakt met gemak een elektrische auto. “Ook kunnen kopers een laadpunt op hun parkeerplek realiseren en fietsen krijgen centrale stallingen. Dankzij de ligging van Museumkwartier is het OV op slechts 200 meter bereikbaar, dus je kunt in korte tijd in Rotterdam of op het strand zijn.”

Hip stadsgebied met historisch karakter

Gijs sluit af: “Wat mij in het bijzonder aanspreekt is dat zowel jong als oud hier straks op een prachtige plek woont in een monumentale omgeving met alle voordelen van nieuwbouw. Dit zorgt voor een mooie dynamiek, zowel op sociaal- als stedenbouwkundig gebied. Die combinatie tussen een nieuw hip stadsgebied en het historische karakter is heel mooi.”

Foto Gijs Vermeulen
Heb je een vraag? We staan je graag te woord
Ook nieuw wonen met monumentale allure? Bekijk het woningaanbod