Sloop vervallen panden in het Museumkwartier

10 mei '22

Na de zomer kunnen we eindelijk van start, en gaat er wat gebeuren aan de verloederde, vervallen en dichtgetimmerde gebouwen in het gebied achter de monumentale panden aan de Westhavenkade 54-80. Jarenlang zat de herontwikkeling muurvast, waardoor het gebied er steeds slechter uit ging zien. Een doorn in het oog van omwonenden en BPD. Inmiddels zijn er wat hobbels overwonnen en mogen we van start.

Dit artikel verscheen eerder op AD.nl editie Waterweg

Haringpakhuizen

Het is de bedoeling dat na de zomervakantie de eerste sloopwerkzaamheden starten in het gebied. Het beoogde eindresultaat? Een nieuwe stadswijk aan de rand van het centrum met totaal 131 koopwoningen. De woningen zijn bestemd voor diverse doelgroepen: van starters tot gezinnen en ouderen.

Van de 131 woningen komen er 50 appartementen in de oude (haring)pakhuizen, zoals de Sprij-panden en de voormalige gebouwen van haring- en zoutgroothandel Warmelo & Van der Drift. Die worden gerenoveerd. Alleen panden die echt niet meer te redden zijn gaan tegen de vlakte, zoals een rijtje aan de Vetteoordskade. Op het toekomstige autovrije binnenterrein verschijnen de overige 81 grondgebonden woningen. De oude stegenstructuur in het gebied keert terug.

Visserijverleden

De boetschuur middenin het gebied wordt gerenoveerd en krijgt een ontmoetingsfunctie voor de toekomstige bewoners. Gebiedsontwikkelaar Martin Verheijen: “het nieuwe Museumkwartier krijgt een uitstraling die doet denken aan het visserijverleden. Het oude aangezicht van de Westhavenkade keert terug, maar dan in een modern jasje. De Sprij-panden blijven behouden en worden gerenoveerd.”

Gesprekken

Binnenkort kunnen belangstellenden en toekomstig omwonenden meepraten over de plannen. Begin juni vindt er een informatieavond plaats. Alle inbreng wordt meegenomen tijdens de verdere uitwerking van de ontwerpen. De bedoeling is dat de bouw op het binnenterrein volgend jaar start.

Regiodirecteur Helma Born noemt het project een ‘pittige, maar mooie uitdaging’. ,,Want er staan daar veel monumentale panden op een kluitje. Maar het is de bedoeling dat het museum op de hoek straks niet meer in zijn eentje mooi staat te zijn.”