Stap aan boord van haringlogger VL.92 Balder

14 augustus '21

Pal voor het Museum Vlaardingen ligt een historisch schip in de Oude Haven; de VL.92 Balder uit 1912. Beleef hoe het leven was aan boord van deze haringlogger en hoe het haringvissen er aan toe ging in de jaren ’20. Bezoeken kan nu ook virtueel!

Dit varende monument is de oudste, in originele staat teruggebrachte, haringlogger van Nederland. Het schip heeft jarenlang dienstgedaan als vissersschip voor de haringvisserij. In 2006 keerde de Balder definitief terug naar thuishaven Vlaardingen. Het 25 meter lange schip is door het Scheepvaartmuseum volledig gerestaureerd en teruggebracht in oorspronkelijke staat. Het wordt nu behouden als maritiem erfgoed en staat symbool voor de rijke historie van de Nederlandse visserij.

Beleef de Balder

De haringlogger bezoeken kan weer in het echt (op aanvraag), maar ook virtueel. Stap alvast online aan boord en leer alles over het leven op zee, zeilen hijsen, haring vissen en de functies van de bemanning.

Stap aan boord
haringlogger balder

headerfoto: Peter Oeij
kolomfoto: Stichting Zeillogger Balder