Succesvolle informatieavond Museumkwartier

23 juni '22

Begin juni organiseerde we een informatiebijeenkomst over de plannen voor omwonenden en belangstellenden van het Museumkwartier. De financiële- en procesafspraken met de gemeente zijn beklonken en we kunnen verder met het proces. Na afloop was er gelegenheid om vragen te stellen en in gesprek te gaan met het betrokken projectteam.

Monumentale panden en binnengebied

Het Museumkwartier bestaat uit twee delen; bestaande bouw en nieuwbouw. De bestaande bouw, de monumentale panden aan de Westhavenkade, laten we herstellen, renoveren en restaureren. Dit doen we samen met onze partner Steenvlinder, vertelde Martin Verheijen, ontwikkelaar bij BPD. In de monumentale panden komen om en nabij 50 kluswoningen. In het binnengebied, het gebied achter de monumentale panden, een stuk of 80 grote en kleinere eengezinswoningen en appartementen, voor verschillende doelgroepen.

Bestemmingsplan, stedenbouwkundig plan en inrichtingsplan

In het Museumkwartier mag nu nog niet gewoond worden, daarvoor is nu een bestemmingsplanprocedure gestart. In het ontwerpbestemmingsplan staat of en hoe er gebouwd mag worden. Voor de monumentale panden geldt een wijzigingsplan.

Het stedenbouwkundig plan is gebaseerd op de historie van het gebied. “Hoe de vissers van vroeger leefden, met de kwaliteit van nu”, zo vertelde architect Carin ter Beek van Blauw Architecten, dat de opdracht heeft gekregen om een plan te maken voor het binnengebied.
In de plannen wordt rekening gehouden met het verleden van het Museumkwartier: “Al gaan de nieuwe gebouwen er wel anders uitzien dan de historische panden die er eerst stonden. Het gebied wordt echt een andere wereld dan de Westhavenkade.”, vervolgt Carin.

Wat is een stedenbouwkundig plan?

In een stedenbouwkundig plan staat hoeveel woningen er in een gebied komen, wat de hoogtes zijn en wat de kwaliteit van de woningen en openbare ruimte is. Dit staat dan nog niet vast. Wel geeft het plan in grote lijnen aan hoe het gebied eruit komt te zien.
Later wordt ook het inrichtingsplan gemaakt. Dan wordt de openbare ruimte vormgegeven en worden keuzes gemaakt over bijvoorbeeld verlichting in het gebied.

Hoe gaat het gebied eruitzien?

De monumentale panden aan de Westhavenkade worden gerenoveerd. Dan ontstaat er weer levendigheid op de kade. Daarnaast komt er in het gebied veel ruimte voor groen. Zo is één van de stegen volledig groen ingericht. Het plein rondom de Boetschuur is het centrale punt in de wijk. De Boetschuur krijgt een maatschappelijke functie met daghoreca. Het hele gebied blijft autoluw.

Aan de randen van het Museumkwartier komen grotere woningen met een tuin. Binnen in het gebied komen kleinere woningen. Rondom het Kwakkelsteinplein komen appartementen. Woningen aan de randen krijgen een berging in de tuin. De woningen binnen in het gebied krijgen een gezamenlijke fietsenstalling en voldoende bergruimte in huis. Alle woningen worden koopwoningen.

De verkoop start naar verwachting in het tweede kwartaal van 2023. De verwachting is dat de bouw in het vierde kwartaal van 2023 begint.