23 juni Vlaggetjesdag

23 juni '22

Vandaag, donderdag 23 juni, is het weer zover: Vlaggetjesdag. De dag dat gevierd wordt dat de Nieuwe Haring aan land komt. Vlaggetjesdag is een traditie met een lange geschiedenis in Vlaardingen.

Van oorsprong was Vlaggetjesdag de dag waarop vissersschepen met vlaggetjes versierd in de Oude Haven lagen. Heel Vlaardingen en omgeving liep uit om de vissersvloot, die enkele dagen later zou uitvaren, van dichtbij te zien.

Haring & Bierfeest

De Vereniging Vrienden van Museum Vlaardingen organiseert dit jaar het binnenhalen van de Hollandse Nieuwe in Vlaardingen. Dit binnenbrengen gebeurt op authentieke wijze door het aan wal brengen van het eerste vaatje haring vanaf de Zeillogger VL.92 Balder in het Museumkwartier.

Deze historische en culturele beleving vindt plaats op 23 juni, voorafgaand aan de opening van het Haring & Bierfeest aan de Westhavenkade, tegenover Museum Vlaardingen. Om 17.00 uur begint het feest en zal de VL.92 Balder de Oude Haven binnen varen.

Tegelijkertijd wordt de burgemeester met de haringsjees opgehaald bij het stadhuis en gaat daarna, met muzikale omlijsting van de Haringkoppen, richting Westhavenkade waar ook de Balder zal afmeren. Nadat de eerste haring is gekeurd en de schipper, de walbaas en de reder allemaal tevreden zijn zal de burgemeester het Haring & Bierfeest officieel openen!