BPD schub in haringbeeld Westhavenkade

18 november '22

BPD heeft in het Vlaardings Haringbeeld aan de Westhavenkade een haringschub opgehangen als een teken van verbinding met het visserijverleden en het nieuwbouwproject Het Museumkwartier. Ontwikkelaar Gijs Vermeulen vertelt: “het haringbeeld is een prachtig initiatief van Jos Lukassen om te verbinden. Ik zie dit als een verbinding van onze bemoeienis met het Museumkwartier en mogelijk kunnen wij de kunstzinnige ideeën van Jos van Stichting Haringkoppen Verbinden in het nieuwbouwproject ook vormgeven.”

Nieuw leven voor het Museumkwartier

Tijdens het ophangen vertelt Gijs Vermeulen aan Jos Lukassen en Peter Spek van Groot Vlaardingen over de plannen in het Museumkwartier. Al meer dan 25 jaar staan de oude haringpakhuizen aan de Westhavenkade leeg. De staat is flink achteruit gegaan en dit is geen reclame voor de stad. Maar, er gloren betere tijden. Samen met de gemeente Vlaardingen gaan Gijs Vermeulen en zijn team het Museumkwartier nieuw leven in blazen. “Het visserijverleden van de haringstad zal nadrukkelijk in het nieuwe plan zichtbaar worden. De lat ligt hoog en onze ambities zijn groot voor het gebied aan de Westhavenkade en Vetteoordsekade”, aldus Gijs.

Potentie

“De stad heeft een grote potentie om het verleden in de woningbouw tot uitdrukking te laten komen. Daar wil ik mij sterk voor maken”, zegt Gijs. “De gemeente heeft een goede keuze gemaakt, om na diverse mislukte pogingen met andere projectontwikkelaars met BPD Bouwfonds Gebiedsontwikkeling in zee te gaan. Wij gaan woningen ontwikkelen voor huishoudens met een middeninkomen en voor starters, maar ook zelfstandig wonende ouderen.” In het Museumkwartier staan in totaal 133 koopwoningen gepland, waarvan 50 kluswoningen in de bestaande panden van de Jagerij, Sprij en Warmelo & van der Drift. “De insteek is om er betaalbare appartementen en eengezinswoningen te realiseren, en om de diversiteit te waarborgen met ook enkele luxe woningen. Alles met een knipoog naar het visserijverleden van Vlaardingen.”

Visserijverleden

“De laatste details van de woningen worden nu uitgewerkt”, laat Gijs weten. Het moet prettig wonen worden in het Museumkwartier. “Het achtergebied wordt autoluw en bewoners kunnen elkaar daar ontmoeten.” In februari van volgend jaar staat de goedkeuring van het bestemmingsplan door de gemeenteraad op het programma. “Veel voorwerk is er al gepleegd en ik hoop hier over 4 jaar een prachtig woningbouwproject te kunnen afleveren.”

Neem contact op