Historisch weetje: Slag bij Vlaardingen

4 juli '22

Na de grootse viering van 1000 jaar Slag bij Vlaardingen in 2018 is het een traditie geworden om jaarlijks op 29 juli stil te staan bij de overwinning van Dirk III op het leger van de Duitse keizer. Met deze gebeurtenis startte ruim 1000 jaar geleden de zelfstandigheid van Holland.

De Slag bij Vlaardingen

In het jaar 1018 stuurt de Duitse keizer Hendrik II een grote vloot naar het westen van zijn rijk. Bij de nederzetting ‘Flardinga’ treffen de soldaten de manschappen van graaf Dirk III, waarbij zich ook Vlaardingse boeren hadden aangesloten. In de veldslag die volgt lijdt het keizerlijke leger zware verliezen. De eerste grote veldslag in de geschiedenis van het graafschap dat later Holland zal heten, is onverwachts gewonnen door Dirk III.

Met de overwinning verkrijgt Dirk III meer autonomie in zijn graafschap. In de 11e eeuw groeit Vlaardingen uit tot een vooraanstaande handelsnederzetting waar families uit allerlei Europese streken zich vestigen. De nederzetting heeft vanaf circa 1080 een eigen muntslag. Eén van de Vlaardingse munten is teruggevonden met het opschrift ‘Comes’ (Graaf) en ‘Flardinga’ (Vlaardingen). Deze unieke munt is te zien in het Museum Vlaardingen.

Herinneringsmonument

Traditiegetrouw is het Museum Vlaardingen op 29 juli gratis toegankelijk voor Vlaardingers. De hele dag zijn er speciale rondleidingen en tentoonstellingen. Vanaf 14.00 uur zal wethouder Lianne van Kalken in het museum aanwezig zijn voor de onthulling van het officiële herinneringsmonument van de Slag bij Vlaardingen, dat een mooi plekje krijgt op de Westhavenkade.

Lees het hele verhaal
  Neem contact op