Interview landschapsarchitect: ‘Het groen is een aanvulling op de architectuur’

14 augustus '23

Bij de inrichting van het Museumkwartier is er met zorg nagedacht over de invulling van de openbare ruimte. Jeroen Marseille, landschapsarchitect en eigenaar van Marseille Buiten, stelde in samenwerking met BLAUW Architecten een inrichtingsplan op voor deze hippe stadswijk in Vlaardingen. Jeroen vertelt: “Met de beplantingskeuzes in Museumkwartier dragen we niet alleen bij aan het groen in de wijk, het zorgt ook voor een extra stukje privacy aan de woningen.”

Planten als versterking van de architectuur

In de beplantingsopzet is rekening gehouden met de kleur van de woningen. “De architectuur bestaat uit klinkers in warme tinten, waarbij roodtinten de overhand hebben. We versterken dit typerende uiterlijk door beplanting uit te kiezen die hierop aansluit. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de bloeikleur, stam, vruchten of de herfstverkleuring van de planten. Zo zorg je voor eenheid in het plan”, licht Jeroen toe.

“Er is een ruime diversiteit aan planten zodat het gebied een weelderig, groen karakter krijgt. We zetten de planten niet alleen in om bekende thema’s als vergroening, hittestress en biodiversiteit op te pakken, maar juist ook om de woningen te voorzien van extra privacy. We plaatsen wintergroene planten en heesters voor beschutting én een groen uitzicht vanuit de woning.”

Interview landschapsarchitect Jeroen Marseille

Vier verschillende groenzones

“Het is een uitdaging om bomen te plaatsen omdat het gebied heel laag ligt en we beperkte ruimte hebben. Maar het is toch gelukt om een aantal bomen op het centrale plein op te nemen. Ook daarin zorgen we ervoor dat de boom een opvallende kleur of bloeiwijze heeft. Daarnaast zorgt het in de toekomst voor schaduw en verkoeling op het plein. Bij de Touwbaan, de plek waar vroeger de touwen werden gemaakt voor onder andere de haringvisserij, refereren we in het ontwerp naar de historie. De bomen staan op een kleinere, maar regelmatige afstand van elkaar. Hiermee sluiten ze aan op het ritme van de gerestaureerde Touwbaan in het gebied. We kiezen hier voor fruitbomen van de appelsoort ‘Elstar’.

Wintergroene beplanting

Dan is er nog de Sprijsteeg waar we het groen inzetten als overgang tussen openbaar en privégebied. Het groen trekken we door tot aan de gevel van de woningen. De Sprijsteeg is erg smal en dat willen we benadrukken met de beplanting die daar komt. Zo wordt het echt een voetgangersstraatje. Tot slot zijn er de collectieve tuinen die worden ingericht met wintergroene heesters, zodat privacy gewaarborgd blijft. Dit wordt bij elke tuin toegepast, zodat de uitstraling van het gebied uniform blijft. Langs de randen is er ruimte voor verschillende grassen, deze komen op meerdere plekken terug in het plan.”

Bekijk de video

Ben je benieuwd hoe het volledige ontwerp van het openbaar gebied eruitziet? Bekijk dan de uitgebreide toelichting van Jeroen Marseille en Elena Nicastro van BLAUW Architecten in onderstaande video.