Interview makelaars: ‘De locatie van het Museumkwartier heeft alles’

21 april '23

De voorbereidingen voor Museumkwartier zijn in volle gang. Aan de Westhavenkade ontstaat een nieuwe wijk, op een historische plek waar vroeger het visserijcentrum van Vlaardingen gevestigd zat. Deze zomer gaan de 31 appartementen en 51 woningen in verkoop. Wij stellen je voor aan de makelaars van dit project. Van Driel Makelaardij en zelfstandig makelaar Marnix Haanappel begeleiden jou straks richting een succesvolle aankoop.

Pal om de hoek: Van Driel Makelaardij

De makelaars van Van Driel Makelaardij kennen de locatie en omgeving van de toekomstige nieuwbouwwijk als geen ander. Het kantoor zit pal naast het Museumkwartier en bestaat uit een team van vijf medewerkers: makelaars Ton van Driel, Edwin Hermus en Mario Janssen en commercieel medewerkers Linda Knobbe en Sarina Bestebroer. Samen helpen zij woningzoekenden met het vinden van hun droomhuis.

Mario, makelaar en vennoot van Van Driel Makelaardij, vertelt: “Vlaardingers worden ook wel ‘haringkoppen’ genoemd en dat heeft alles te maken met de haringvisserij van vroeger. Voor de deur van ons kantoor, dat is gevestigd in een oud haringpakhuis aan de haven in dezelfde straat als het Museumkwartier, ligt bijvoorbeeld een historische haringlogger. De plek waar het project komt grenst ook aan de haven en krijgt met de realisatie van Museumkwartier eindelijk de lang verdiende opknapbeurt. De locatie is echt ideaal. De wijk heeft een heel gunstige bereikbaarheid voor zowel auto als OV. Aan de voet van het plan vind je de metro die je in een kwartiertje naar Rotterdam brengt en sinds kort zelfs tot aan het strand van Hoek van Holland. Daarnaast zitten alle voorzieningen om de hoek, want je loopt vanaf Museumkwartier in een paar minuten naar het centrum van Vlaardingen, waar een bioscoop en diverse winkels en gezellige horeca zitten.”

Marnix Haanappel: zelfstandig makelaar

Marnix Haanappel is vanuit BPD betrokken als zelfstandig makelaar. Zijn focus ligt op de verkoop van nieuwbouwprojecten, wat hij al bijna 25 jaar doet. Hij krijgt energie van de enthousiaste mensen die bij hem aan tafel schuiven en tegelijkertijd gaat hij een beetje uitdaging zeker niet uit de weg. “Het eerste contact heb ik meestal met mensen die een optie op een woning hebben. Dan nodig ik ze uit voor een gesprek, neem ik ze mee in het koopproces en probeer ik te achterhalen wat de wensen zijn. Ik geef meer informatie over de woning en locatie, pak grote situatietekeningen erbij en licht toe wat er allemaal bij een nieuwbouwwoning komt kijken.

Belangrijk is om vooraf al na te denken over de financiering, zodat je goed weet waar je aan toe bent. Nieuwbouw heeft veel voordelen ten opzichte van bestaande bouw, met name lagere energielasten vanwege de individuele warmtepomp bij de woningen. Met een warmtepomp en zonnepanelen heb je een heel laag verbruik. Daarnaast zijn er geen onverwachte kosten op korte termijn. Wat ook leuk is aan nieuwbouw, is dat je er allemaal nieuw begint. Daardoor ontstaat er een samenhorigheidsgevoel in de wijk, waarbij er bijvoorbeeld ook gereedschap uitgeleend wordt of gezamenlijk schuttingen worden gekocht”, vertelt Haanappel. “Wat ik het leukste vind aan mijn werk? Dat is het 'ontzorgen' van kopers, die vaak heel enthousiast zijn, maar voor wie het kopen van een nieuwbouwhuis ook een spannend proces is omdat er een hoop bij komt kijken. Als makelaar kan je daar veel bij betekenen.”

Begeleiding in het koopproces

Kandidaat-kopers kunnen straks met alle vragen terecht bij zowel Van Driel Makelaardij als Marnix Haanappel. Mario van Van Driel Makelaardij: “Wij kunnen alles over de locatie vertellen, en natuurlijk ook over de (technische) details van de woningen. Samen nemen we alle opties door.” Ook Marnix helpt graag: “Mensen kunnen mij altijd bellen of mailen als ze vragen hebben. Je koopt een huis dat nog gebouwd moet worden en neemt de beslissing op basis van onder andere schetsen en tekeningen en dat is vrij abstract. Ik help je graag verbeelden hoe je nieuwe huis wordt.”

Wil jij je alvast wat meer verdiepen in het koopproces? Bekijk dan de pagina ‘Woning kopen’, waarin het stap-voor-stap wordt uitgelegd.

Alles over het kopen van een woning
Vragen? We staan je graag te woord
Ook in Museumkwartier wonen? Lees meer over de toewijzing